|
Het regiespel is onderdeel van de trainingenreeks In Gesprek met Ouders
Het regiespel is een laagdrempelige werkvorm die altijd aanslaat. Het haalt de kennis die bij iedereen aanwezig is naar boven. Allerlei thema's komen aan bod zoals de cultuur op school, professionaliteit, houdingsaspecten, werkproblemen en beroepsdilemma’s.
Tijdens het regiespel voeren jullie de regie over een oudergesprek en bepalen met elkaar het verloop ervan. Het regiespel is geschikt voor zowel kleine als grote groepen en duurt maximaal 1,5 uur. Hoe gaat het regiespel in zijn werk? Twee acteurs spelen een scène met daarin een leerkracht en een ouder. De situatie is heel herkenbaar. Iedereen kan zich met het personage van de leerkracht identificeren waardoor de betrokkenheid groot is. De eerste keer dat de scène gespeeld wordt, gaan er een aantal dingen flink mis. Jullie worden uitgenodigd om, wanneer de scene voor de tweede keer gespeeld wordt, "stop" te roepen als je iets wilt veranderen. De acteur in de rol van leerkracht kan door jullie worden aangestuurd. “Zeg maar wat ik anders moet doen”. De acteur in de rol van leerkracht past zijn gedrag aan en de acteur in de rol van ouder reageert hier vervolgens op. Hierdoor zien jullie onmiddellijk het effect van de ingebrachte regieaanwijzing. We proberen alle regieaanwijzingen uit. Er wordt gesleuteld totdat er een situatie ontstaat waarin iedereen zich kan vinden. Na afloop bespreken we het eindresultaat en vindt er een korte discussie plaats. Hoe willen jullie het als team of school? En wat voor instelling vraagt dat van iedereen? Meestal worden er twee à drie scènes rondom verschillende onderwerpen gespeeld. |
Resultaten
- Er ontstaat openheid doordat iedereen zijn of haar mening kan geven
- Al doende worden gezamenlijke problemen inzichtelijk
- Er ontstaat een gezamelijk plan van aanpak
Wil je meer informatie of even overleggen?
Liever eerst wat meer achtergrond? Die vind je op de homepage