Wat kun je van mij verwachten?
|
Als acteur en communicatietrainer geef ik trainingen aan leerkrachten en pedagogisch medewerkers over oudercommunicatie.
Daarnaast werk ik voor professionals in uiteenlopende vakgebieden, van zorg tot overheid en bedrijfleven. En ik geef les aan theatersportgroepen. Door deze brede ervaring weet ik snel tot de kern te komen. Mijn streven is om zoveel mogelijk autonoom te blijven en een eigen stijl van trainen te ontwikkelen. Daarbij combineer ik mijn kennis, ervaring en inzichten als communicatietrainer, theatermaker, acteur en theatersportdocent op een innovatieve manier. |
Sinds ik zelf vader ben, richt ik me steeds meer op het versterken van de samenwerking tussen leerkrachten, pedagogisch medewerkers en ouders. Dat is waar mijn passie ligt. Ik geef deze workshops in het voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs, basisonderwijs en de kinderopvang.
Ik heb me gespecialiseerd in ervarend leren (learning by doing). Als trainingsacteur heb ik een speciale antenne ontwikkeld om aan te voelen wat er in een cursist omgaat. Naast het werken aan gesprekstechnieken ga ik in op de onderliggende lagen. Je leert daardoor op een andere manier naar situaties te kijken. Zo kan er, ook op een dieper niveau, verandering plaatsvinden. Ik doe dat graag in heldere taal, wat trouwens niet wil zeggen dat we het niet over gevoel gaan hebben. |
Wat anderen zeggen
En meer persoonlijk ...
|
Hallo. Ik ben Frank van den Heuvel, woon in Utrecht en ben trotse vader van een fantastische zoon, die drie dagen per week bij mij woont.
In mijn vrije tijd zit ik zo min mogelijk achter een beeldscherm, verplaats ik graag zware gewichten in de sportschool en vind mijn rust tijdens wandelingen in de natuur. In de zomer bezoek ik festivals met een vaste groep vrienden. Ook investeer ik tijd en energie in mijn ontwikkeling als professional door het volgen van lezingen en opleidingen. Als kleine jongen hield ik ervan om ‘de grote mensen’ te observeren. Wat zeggen ze? Hoe doen ze? En daar maakte ik dan een ‘toneelstuk’ over waarin ik ze probeerde na te apen. In een schoolkrantje van de kleuterklas is mijn antwoord op de vraag ‘wat wil je later als je groot bent worden?’: ’toneelspeler’. In de klas zat ik vaak te bedenken welke belevenissen ik voor de kinderen uit de buurt kon organiseren. Ik bedacht spookhuizen, goocheltrucs en begon een eigen ‘kindercircus’. Van mijn ouders leerde ik dat je je fantasie altijd werkelijkheid kunt laten worden. En zo werd de schuur regelmatig leeggeruimd en omgebouwd tot spookhuis. |
Mijn liefde voor spelen en creëren is nooit opgehouden. Mijn fascinatie is nog steeds het gedrag van mensen. Waarom doen ze zoals ze doen? Waarom zeggen ze het één, en doen vervolgens het tegenovergestelde? Wat gebeurt er tussen mensen? Ik wil dat helder krijgen en de kern beetpakken.
Na mijn opleiding aan de toneelschool werkte ik als freelance acteur bij uiteenlopende theatergezelschappen. Ook had ik verschillende gastrollen in televisieseries. Als theatermaker richtte ik Theatergroep Zonder Olga op. Elf jaar lang produceerde ik droogkomische voorstellingen die op veel zomertheaterfestivals in Nederland en België te zien waren. Het was een geweldige tijd en ik ging als een speer. Ik genoot ervan dat mensen een kaartje kochten voor de voorstellingen die ik zelf ‘aan de keukentafel’ had uitgedacht. Het had ook een keerzijde. Mijn motor draaide constant op 200%. Ik was non-stop aan het werk. En na tien jaar begon ik te merken dat ik niet meer kon genieten van dat wat ik deed. Ik ging op zoek naar meer (of misschien wel naar minder). Ik ging naar Arizona USA om opgeleid te worden tot Sedona Methode coach (een methode die helpt efficiënt los te laten). En volgde seminars en workshops over menselijk gedrag en communicatie. Ik besloot om me volledig te gaan richten op het vak trainingsacteur en communicatietrainer. |
|
Wil je weten wat ik doe? In deze podcast van FRIS vertel ik het.
Ik word geïnterviewd door Helga Kok, leerkrachtbegeleider van PCOU Willibrord. FRIS begeleidt startende leerkrachten in het basisonderwijs, onder andere over het voeren van oudergesprekken. |